yazmak lazım

#46714 - bu entryi ortalama 265 saniyede okuyabilirsiniz.
  1. türkçe rap'in en iyi klibi... kesinlikle detaylı irdelenmeli. bildiklerimi ve tahminlerimi sizlere aktarmak istiyorum. isterseniz muhabbete başlamadan evvel son bir kez izleyin:






    --spoiler--

    1) klipteki bol piercing'li eleman muhtemelen iblis'i temsil ediyor... insanlara işkence edilirken orada, sokakta var, barda var... neredeyse görülebilir her sahnede o eleman orada. bir ihtimal nefsi de temsil ediyor olabilir (neden bu ikinci ihtimali düşündüğümü birazdan açıklayacağım.)

    2) insanlar klibin başında televizyon izlerken, barda içki ve uyuşturucu alırken gözlüklerinde evreni görüyoruz. yani onlara gösterilen, onların ütopyası ve en çok istedikleri buymuş gibiymiş dayatılan bir başka evreni... bunu medya yoluyla yaparlar (televizyon emsal) zevk alma kıstası ile yaparlar (içki, kadınlar ve uyuşturucu klipteki emsaller)

    gözlükler dünyayı normalize etmek için vardır, buradaki gönderme çok güzel; artık hem erişebileceğin en "güzel" dünyada, hem de hiç erişemeyeceğin mükemmel bir dünyadan uzaktasın.

    şurası da mühim; kapşonlu adamların suratları bil-fiil gözlüklerdeki bu evrenden oluşuyor.

    bu iki şeye işaret ediyor:

    a) bilgelik... senin sahtesini yaşadığın o evren onların avuçlarında, benliklerinin içindedir.

    b) onların düşünme gibi bir yetisi yoktur. onlar sadece kandırmak, yola getirmek için yaşarlar. görevleri budur ve buna itaatsizlik edemezler.

    3) parçada ilk dinleyişte anlamsız gibi görünen şu dörtlüğe tekrar bakalım:

    "Ak Alnım ak değil
    bak yere yat bak bak
    alnım ak derim kalk
    koşarak kaç"

    bu dörtlüğün geçtiği sahneye dikkat... bu sahnenin hemen evvelinde sansar klipte ilk kez görünüyor. topluluğa şöyle bir bakıyor; yalnız mühim detay şu: gözlerinin hemen üstünde gözlük var ve gözlüklerin neyi temsil edip klip için ne kadar önemli olduğunu biraz önce ifade etmiştim.

    buna göre iki ihtimal var:

    a) sansar gözlüklerini taktı

    bu gerçek olsa sansar'ın kaybedişini sembolize ediyor olurdu. bu ihtimali düşündüren bara geliş ve gidişinin, gözlüğü gözüne indiriş ve çıkarışı gibi önce ileri sonra geri gösterilmesi... yine de lirikler ve klibin finali (eğer zaman işleyişi farklı değilse) bu ihtimali bana pek olası göstermiyor.

    b) sansar gözlüklerini çıkardı

    bu ihtimal daha yatkın nitekim ilk ihtimal geçerli olsa sansar salvo haricinde bu klipte sadece kurbanlar olacaktır. bu tiyatral, sanatsal neredeyse her eserin ruhuna aykırı olmakla birlikte, şu sahne ile de ters düşüyor:

    sansar'ın "(kalin: alnım ak derim kalk koşarak kaç)" dizelerini bitirmesi ile piercing'li elemanın (iblis / nefs) bir duvara nefes nefese sığındığını görüyoruz. yani mücadelenin kazananı şimdilik sansar oluyor. burada duvardaki gözün direk olarak elemana dönmesi zaten belirli bir mesajı taşıyor ama benim aldığım izlenim şu:

    (kalin: her şeyi izleyen göz peşi sıra izlediği şeyi bile izler)!

    4) 1.31'den 1.36'ya kadar olan sekans biraz evvel kurduğumuz bi takım teorileri doğruluyor. bunlara geçmeden önce dikkatinizi çekmek istediğim bir şey var: piercing'li eleman sansar'a ne kadar da benziyor değil mi? başlı başına bir başka unsur klibe dair... ayrıca ilk maddede nefsi olma ihtimalini dayandırdığım gerekçelerden biri bu...

    1.31'den itibaren sansar, "(kalin: gariptir hainim tabibtir daimi)!" diyor... burada süt banyosu yapan bir kadını görüyoruz. "(kalin: gariptir hainim)" derken bacak arası seksi bir biçimde, "(kalin: tabibtir daimi)!" derken saçlarını savururken görünüyor. kadının şehvetinin kandırıcılığı, edasının iyileştiriciliği... ikisinin de aslında insanın içiyle ilgili olması durumu...

    gel gelelim bana göre klibin en kritik sahnesi şu:

    1.32'de "(kalin: bu salvo iblis'in kamili kamil kendinin haini)!" sözleri geçiyor... geçtiği yerler bire bir işaret ediyor klipteki imgelere. "(kalin: salvo)" derken gözlerine ellerini götürürken sansar görünüyor, "(kalin: iblis)" geçerken, piercing'li eleman (buraya çok dikkat) elinde çakmakla oynarken görünüyor. "(kalin: kamil kendinin haini)" sözleri geçerken de mumun etrafında dönen bir parmak var...

    5) biraz önceden klibin sonuna dek olan bitenden hani 'vay şunu fark ettim şimdi! diyebileceğim bir şey yoktu. lakin sonunda piercing'li elemanın şehri tamamı ile görebilecek bir yere çıkması enfes bir detay... çünkü... "(kalin: eye always see you)!"

    6) çakmak ve mum sahnesini hatırlayın... çakmakla oynayan iblis ve bir sonraki sahnede mum'un etrafında dolaşan bir parmak vardı. sansar salvo son cevabını -şimdilik- elleriyle mumu söndürerek, şeytana rest çekerek veriyor.

    --spoiler--

    uçuk tespitlerim de olabilir ama çoğunlukla doğru olduğunu düşünüyorum. varsa eklemek istediğiniz, muhabbetle bekliyorum.

    anonim

    3/11/2015 21:18 ~
        heart_plus : 5 stat_minus_2 : 0 
    #46714