türkçe rapin yükselişinin bitmeye başlaması

#357644 - bu entryi ortalama 270 saniyede okuyabilirsiniz.
  1. son zamanlarda farketmeye başladığım ve bunun gerçekleştiğini somut olarak gördüğüm olaydır. ama buna gelmeden önce ufak bir türkçe rap serüveni yapalım. tamamen türkçe rapi 5 döneme ayıacağım. 1. dönem 1991-1999 - 2. dönem 2000-2005 3. dönem 2006-2010 4. dönem 2011-2016 ve son olarak 5. dönem 2017-günümüz

    1. dönemi inceleyelim: rap türkiyede henüz bilinmiyor almanyadaki türkler 1991'de fiili olarak başlatıyor fakat tesiri 1995'te gerçekleşiyor. cartel infilak ediyor. ardılında amerikadan sirhot ve ekibi daha sonra ise türkiyenin kendi topraklarına yetişen sagopa kajmer namı diğer silahsız kuvvet, ceza, fuchs, turbo, yener gibi isimler yeraltı operasyonunu çıkartıyor ve fitil öyle yada böyle bir şekilde ateşleniyor. ayrıyetten almanyada bağımsız olan ve 99'da türkiyeye gelen fuatı da unutmamak gerek. tabii islamic force'u da.

    buradan sonra bizi ilgilendiren tek piyasa türkiye piyasası olduğu için sadece bunun üzerine yazacağım.

    2. dönem: yeraltı operasyonunda patlayan sagopa, ceza ve fuchs yükselişlerini sürdürüyor. fuatta türkiyeye gelerek büyüyüşe burada devam ediyor. dönemin sonlarıan doğru ise türkçe rapin en iyi albümleri olarak düşünülen: sagopadan bpg ve romantizma, cezadan medcezir ve rapstar, fuchstan huzur n darem, fuattan hassickdir 3 ve her ayın elemanı albümleri çıkarak türkçe rap büyük bir kitleye ulaşmaya devam ediyor. burada dönemin sonlarına doğru ceza ve sagopa bilinirlik açısından daha büyük ilerliyorlar. aynı zamanda dissleşme bu dönemde gerçekleşse de etkileri 3. dönemde kendisini göstericektir.

    3. dönem: belkide türkçe rapin en çok dinleyici kazandığı dönem. neden? çünkü 2005 kasımında cezadan ve 2005 aralığında sagopadan dissler geliyor ve 3. dönemde 2 kutuba ayrılmış 2 devin taraflarını daha önce hiç rap dinlememiş fanlar oluşturuyor. sagopa ve ceza ününe ün katıyor, sagopa baytarı, ceza yerli plakayı çıkartarak muazzam bir yükselişe geçiyorlar, ardından sagopa gölge haramilerini ceza ise fark varı çıkartarak ününe ün katmaya devam ediyor. underground ise kendi içinde hala kemik kalan bir alt kültür olarak yaşıyor ve hiphop streamlerinin %95lik kısmını sagopa ve ceza paylaşıyor diyebiliriz. bu dönem artık internet kafelerde özellikle gençlerin yoğunlukta olduğu yerlerde çalsa da hala ana akıma girmeyi başaramıyor. tabii bu ikili tvlerde, radyolarda, organizasyonlarda rahatlıkla yerler buluyorlar.

    4. dönem: farklı bir sound ve yeni nesil farklı rapçilerin yetişmesi ile rap kitlesi biraz daha undergroundun büyümesine sebep oluyor. burada cezanın hiç albüm çıkartmaması ve sagopanın da 1 albüm çıkartması ama piyasadan dışlanmasından dolayı aslında sagopa ile cezanın etkisizleştiği dönem diyebiliriz. bu dönemde soundlar farkl fakat vokal teknikleri çok benzer olduğu için yine de o duvar kırılamıyor. ama türkçe rap hala popülerliğini koruyor. bu dönemde norm enderin büyük bir patlaması oldu diyebiliriz.

    5. dönem: günah benim, suspus, 366. gün gibi parçalar 100 milyon barajını açıp inanılmaz bir streama ulaşınca insanların rape yönelimi artarken 2017de türkiyede trap doğuyor. daha doğrusu doğmak demeyelim de yönelmek diyelim. 2018den sonra ezhel, şehinşah, khontkar, keişan, ceg, ben fero gibi bir çok isim inanılmaz işler çıkartıyor. karma, mütezhel, orman kanunları, plaa serisi, bu gece gibi kült parçalar ve albümler çıkıyor sound inanılmaz eğlenceli, yeni nesil gençliğin yani z kuşağının anlam arayışından bıktığı dönemde inanılmaz ptlıyor hatta giyimler bile trapçilerin giyimine dönerek türkieye 2017den sonra ilk defa rap ana akım oluyor

    şimdi gelelim şimdiye, tüketim pratiklerini gerçekleştirirken zaman-mekandan bağımsız düşnmek mümkün değil zaman hızlı geliyor ve zamana yetişmek için hızlı tüketiyoruz. e hızlı tüketim için çerezlik soundu olan basit sözlü müzik tabii ki daha hoş ve eğlenceli geliyor fakat bu hızlı tüketimi gören rapperlar ve producerler daha fazla para kazanmak için daha da fazla üretiyor. üretim tüketim o kadar hızlanıyor ki işler değersizleşiyor. adam albümü 3 ay önce çıkartmış, dinleyici diyor ki albüm nerde artık. sindirme yok abi... bpgyi çevirip çevirip dinliyoruz hala :d alametifarikası nedir? sindirilmesi, değerini kaybetmemesi. farkettiğim şeyde ise somutluk streamlar. streamlar inanılmaz düştü ve diğer türlerin streamleri gerçekten sağlam.

    ezhel - bul beni 1 haftada (2.8 m)
    sagopa kajmer - kim 1 haftada (2.2 m)
    atinin albümü nasıl patlamadı ona şaşırıyorum :d
    dün paylaşılan ceza-gazpizm parçası: 10 saatte 78 bin .d abi bu adamlar geçen sene ve onadn önceki sene 8-9 saatte 1 milyon oluyorlardı. 500bin oluyorlardı? ne oldu bu dinleyicilere. gerçeketn inanılmaz düşüş var.

    patron ve khontkar sürekli iş çıkarıyorlar daha bu sene hit çıkartamadılar sağlam. olmadı. (son 5 aylık süreçten bahsediyorum)

    yani şu son zamanlar yaklaşık 5-6 ay içinde gerçekten inanılmaz bir düşüş var. çünkü sürekli üretim, aynı sound, aynı dandik sözler, milleti baydı tabii

    voltaire

    9/7/2021 10:18
        heart_plus : 22 stat_minus_2 : 0 
    #357644