“Deli”nin bir tık üstünde denebilecek seviyede bir şarkı olmuş. Parodi olan kısmı parodi olarak değerlendirmezsek “Deli”den kötü tabii. :-) Parodi yapıyor diyelim; iyi güzel de bu şarkı bir anlamda “eleştirdiği şeyi yapmak” olmuyor mu? Joker'in "Black Jack"i anlamlıydı; sözleri ters mantıkla söylemişti. Norm şarkının ilk yarısında gidip aynı basit cümlelerle aynı mesajları vermiş; bir de klibin yarısını onların klipleri gibi çekmiş. İlk verse, şarkıda eleştirilen kişileri severek dinleyenlerin severek dinleyebileceği bir verse olmuş. :-) “Reklamın kötüsü olmaz” hesabı olmuş da denebilir. Yukarıdaki arkadaşların dediği gibi, “Mekânın Sahibi” adını taşıyan bir şarkının tamamen sert olması gerekiyordu.
Klibin ilk yarısını bir kenara bırakırsam, parodi olsun diye aynı şeyin laciverdini yapmasını bir kenara bırakırsam, “sosis salam” gibi basit göndermeleri de bir kenara bırakırsam, nakaratın da aman aman bir nakarat olmamasını diğer bir kenara bırakırsam dört tarafım çevrili hâle geliyor. Bu da şarkının “orta” seviye olduğunu gösterir. (“40 yapar.” hesabı gibi oldu biraz ama... :-) ) Öte yandan, bu adamın kafiyeleriyle çok uğraşıldığını düşünüyorum. İlkokul kafiyesiymiş, anaokulu kafiyesiymiş... Olabilir; ama dinletebiliyorsa bence pek bir sorun yok. Puan kırabilirsiniz ama gidip kafiyeden de yedi sekiz puan kırılmamalı bana kalırsa. Norm'a “Satır sonundan basit kafiye tanrısı seni” diyen Sansar “Hey” şarkısında “hey - ney - bey - şey” kafiyesi yapmadı mı? Genele bakarsak Sansar daha iyi olabilir, tamam da “O zaman niye hey - ney - bey - şey kafiyesi yapıyorsun?” demezler mi adama? :-)
Şarkıda özellikle beğendiğim cümleler şunlar: “Popüler kültüre kene gibi yapış ama lafa gelince Marley, 2pac”, “Hiphop'u b*k edecekseniz eğer polisten değil, siz benden kaçın” ve “Sülalen için.”. Eleştireceğim sözler de şunlar:
“Hater'larım o-çe” - Yok öyle bir dünya. Eğer seni sürekli eleştiren birileri varsa belki bir sebebi vardır. Bu kadar “Kral benim”, “Rap'in efsanesi benim” triplerine girmeseydin belki de bu kadar linç yemezdin. Küfretmeden eleştirenlerin haklılık payı var.
“Mekânın sahibi geri geldi” - Mekân eğer Türkçe rap'se tek bir sahibi yok. Piyasadaki eksen kaymasına Ceza ve Sagopa'nın çok ciddi bir eleştirisi olmaması belki de kendisine rap'i sahiplenme adına daha da büyük bir rol oynadığını düşündürüyor olabilir. Norm Türkçe rap'te yok sayılmaması gereken bir isim olabilir; ama zirve bir isim de değil. İddialı cümleler kurmak rap'te bir ilke olabilir; ama altını da doldurmak lazım.
“Kraldan kaçın” - Yanıtı Ceza'dan getirelim: “Kral olmadan taç takanlar kafaya karanlıktan kurtuluşun çaresiyse ben yokum bu işte.” - Seneler önce söylenmiş bu söz şimdiye ne kadar uyuyor. Ceza'nın eleştirisi önemli; ama bugünkü karanlık trap ve mumble karanlığı. Norm bunun karşısında yer alıyor gibi gözüküyor, Ceza ise olayları akışına bırakmış. Ceza'nın da “bu işte” olması, yani bu karanlığın karşısında yer almasını herkes isterdi. Rap & trap piyasasında kim takar Norm Ender'i?
“O zaman güçlü zayıfı ezecek” - Öyle diyorsun da güçlü olan sen değilsin ki. Gerçekten on numara denecek dört beş şarkın seni onlar karşısında “güçlü” yapmaya yetmez. Kitlen de yetmez; çünkü sen ne kadar popülersen onlar da o kadar popülerleşti. Hatta dinlenme sayılarına bakılırsa senin dinleyicilerinin kümesi ile onların dinleyicilerinin kümesinin kesişim kümesi bir hayli kalabalık.
Şarkıya iyimser gözükebilecek bir puan verirsem 10 üzerinden 6,5 diyorum.