sansar’ın en beğendiğim albümlerinden biridir. ilk 3’e sokarım çünkü albümün perde arkası albümü daha da canlı hale getiriyor. albümün yarısı kurgudur diğer yarısındaysa kadıköy’le sıkıntılarının olduğu o zor dönemlerde yaşadıklarını, genel ruh halini anlatmıştır. bu mixtape aynı zamanda sansar ağır tehdit altındayken kaydedilmişti. zor günler geçiriyordu. “siyah kapşonlu adamlar beni izliyor” sözü de buradan gelir. albüm genelinde devamlı izlendiğinden, kötü bir ruh haline sürüklendiğinden, öleceğinden/öldürüleceğinden, boynunda ip olduğundan ve yine en az 2-3 şarkıda herkesin onu bırakıp gittiğinden bahseder. bunlar albümün kurgu olmayan kısımları.
aynı zamanda da arındığı bir dönemdeydi albümü hazırlarken. albüm içerisinde farklı şarkılardaki “artık bıraktım her şeyi, yani kuzum azaltmıyorum”, ya da “içmesem hiçbir şey tutsam yemini” gibi sözler de o dönemin izlerini taşır.
hatta gariban şarkısının sonunda “bütün bozuklarımı dilencilere verdim belki yine seversin diye” diyor. bu da doğru, o dönem sansar sokakta her gördüğü dilenciye cebindeki bozuklukları verip dilekte bulunurdu.
kurgu kısmı da yukarıdaki arkadaşın dediği gibi çalıntı liriklerden oluşuyor. yabancı mc’lerin hatta kullandığı instrumental’lerin orijinallerindeki sözlerin bir kısmını türkçe’ye çevirip kaydetmişti bu albümü. albümde olmayan çocuğunu eski eşinden aldığı kurgular dahi var. ya da fırtınalar şarkısında atilla ilhan’ın cinayet saati satırlarına yer verir.
örnek vermek gerekirse; (şarkı: 21 gram)
My mother told me that placing my faith in God was the answer
But then I hated God cause he gave my mother cancer
büyük teyzem derdi allah çıkıs yolu öngörür
sonra allah verdi teyzeme beyin tümörü
“eski bir dostla buluştum, yeni bir kaç arkadaş” sözü pit10, pusat, cb, deniz gibi isimler için yazılmıştı. albümün kaydını da olympos records’ta almıştı zaten. sansar’a bu zor günlerinde en çok yardım eden, kalması için evini açan kişi de pit10’du.
sansar ayrıca ilk ciddi double rhyme denemelerini bu albümde yapmıştır. çalıştığınız insanın size ve müziğinize etkisini bu albümden de gözleyebilirsiniz. pit10’un yanından ayrıldıktan sonra bu şekilde yazmayı bıraktı. şimdi yine kelime oyunları üzerinde odaklanmaya çalışıyor yazarken.
neyse, daha çok şey yazabilir ve kurgu olmayan her satırın aslında o dönem sansar için ne anlama geldiğini ve neden yazdığını anlatabilirim ama çok uzun sürer. albümün yarısı kurgu olsa da ironik bir şekilde sansar’ın bana en samimi gelen albümü budur.