EN DERINDE, EN FAKIR NE KADAR 15 - 16'LIK GENÇ VARSA ONU DINLIYOR. SÖZLERIYLE SISTEME VE POP ZIHNIYETE TECAVÜZ EDIYOR!
Sagopa Kajmer
Türkiye'de en dipten gelenler Sagopa Kajmer dinliyor. Tamirci çiraklari, bakkal çiraklari, berber çiraklari... Hepsi onun müziginde kendini buluyor. 2000'lerin Müslüm Gürses'i, Orhan "Baba"si sayiliyor. Iki fark var sadece: Birincisi arabesk degil Türkçe hiphop söylüyor, ikincisi ise "underground" görünen bu adam reddetmesi gereken popçulari dinleyip, kalkip GORA'nin film müziklerini yapiyor. Simdi okuyacaginiz Sagopa Kajmer röportaji, "bu ne perhiz, bu ne lahana tursusu" kivamindadir, gardinizi aliniz...
Mic Check, Silahsiz Kuvvet, Kuvvet Mira ya da Sagopa Kajmer... Bütün bu isimler tek bir kisiye ait. Asil adi Yunus Özyavuz. Her ne kadar kendisi pop müzikten nefret ettigini söylese de Türkiye'de begendigi sanatçilarin basinda Sezen Aksu geliyor. Ayrica kendisini ve yaptigi müzigi "underground" olarak nitelemesine ragmen televizyona çikmaktan popüler mekanlarda konser vermeye, hatta GORA gibi bir popüler kültür malzemesinin müziklerini yapmaya kadar uzanan çeliskili bir durum söz konusu. Sagopa Kajmer'le, çeliskili hareketlerini ve bütün bu olan bitenler hakkinda röportaj yaptik.
- Rap'de bir karsi durus ve elestiri var. Bunun içinde küfür olayina nasil bakiyorsunuz? Daha önce küfüre karsi oldugunuz yönünde açiklamalariniz var...
Sarkilarim önceleri yogun sekilde küfür içermekteydi. Ama bence bu argo dil ve küfürler olmasi gerektigi gibi kullanildi. Küfür rap'in içinde yillardir var olan bir hür kültürdür ve insani da rahatlatir. Ama ben artik rap'i ileriye giden bir olgu olarak gördügüm için fazla itici sözler yazmak falan istemiyorum. Dolayisiyla küfürleri en aza indirdim. Bu arada argo hadisesini de bitirdim tabii. Artik dinlenebilir, yeri geldiginde sitemkâr, yeri geldiginde gayet etkili ve yeri geldiginde ise melankolik oluyorum. Bu çok güzel.
- Rapçiler arasinda devamli satasma ve laf atma var...
Bunlarin hepsi bos isler. Birbirinize laf atip sadece bolca düsman kazanirsiniz. Ama sonuçta bu ne sizin için ne de ürettiginiz rap müzigi için bir arti olamaz. Her sey ilk basta gövde gösterisidir. Eger ki kompleksleriniz varsa karsi tarafa satasirsiniz. Bana göre ancak komplekssiz insan iyi rap üretebilir. Açikçasi kendimi Türk rap yapan Türk hiphop camiasindan biri olarak görmüyorum. Ben uluslararasi bir rap sanatçisiyim. Ve artik kimseyle ugrasamam. Yakismaz.
- Kendinizi neseli bir olarak görüyor ama "bir türlü bunu müzigime yansitamiyorum" diyorsunuz. Albümün adi da "Pesimistin gözyaslari." Yani o halde albümleriniz gerçek Sagopa Kajmer'i yansitmiyor...
Rap gerçek bir siirdir. Müzik onun rengidir. Ben bazen ince espriler de yapiyorum. Hatta kimi sarkilarimda sevimli sözlerle ve vurgularla da karsilasabilirsiniz. Ben hep gülerim ama evde tek basima oldugumda da hep somurturum. Zaten sarkilarim tek basimayken baslar ve biter. Kisacasi ne yasarsan onu yazarsin, ne yazarsan onu yasamis olmalisin. Herkes beni çok üzücü sözler yazan biri gibi görmesin. Benim de mutlu oldugum ve bunu müzigime yansittigim zamanlar olmustur pek tabii.
O sarki, yapildigi döneme göre içinde saglam argo içeriyordu. Hâlâ Türkçe poptan ve onu destekleyen dinleyiciden nefret ediyorum. Çünkü hiçbir popçunun ne olmak istedigi hakkinda bir fikri yok. Yazilan sözler, önümüze sunulan yalan imajlar ve en ötesi bunlarin sasaali bir yasam sürmesi beni çildirtiyor. Türkiye'de isini iyi yapanlar tabii ki var ama ben onlara popçu demiyorum. Mesela son günlerde Mor ve Ötesi iyi isler yapiyor. Mazhar Alanson, Sezen ''serçe'' Aksu, Sertap ''lal'' Erener, Levent Yüksel gibi isimlere bayiliyorum. Aslinda anlatmaya çalistigim su: Türkiye'de müzik açisindan bir potansiyel yok. Müzik, ülkemizde kim vurduya gitmis ve herkes olmayan bir endüstrinin kiçini düzeltmek için çabalamakta. Fakat hâlâ sunu anlamadilar: Her sey var ama müzikalite ve lirikalite yok. Ve bir de utanmadan popstar yarismalari çikardilar. Herkes isini bildigini zannediyor ama bütün prodüktörler hâlâ tek bir orgdan bir sarkiyi bitiriyor. Ama sunun farkinda degiller: Gerçek bir kemanla sahte keman arasinda büyük fark vardir. Türkiye'deki söz yazarlarinin hepsinin çok banal isler ortaya çikardiklarini düsünüyorum. Büyük söz yazarlarimiz hariç pek tabii. Ve beni belki de en çok üzen seylerden biri de içimizden olan insanlarin popa yem olmus olmasi.
"AYKIRI ADAMDI, PIYASA OLDU" ELESTIRISI HAKKINDA
- GORA filmi için "al 1 de burdan yak", "marifetname", "ihtiva reçetesi" ve "g.o.r.a.d.r.a.m.a.t.u.r.n.z" sarkilarini yaptiniz. Siparis üzerine sarki yapiyor olmaniz dinleyicinizi amiyane tabiriyle "bozar". Film müzigi yaptiginiz için artik piyasa oldugunuz ve underground olayinizin bittigi yönünde elestiriler de var...
Insanlar gerçekten çildirmis, ne diyeceklerini sasirmislar. Cem, benim müzigimi seven biridir. O yüzden de film için müzik yapmami isteyip bir teklif getirdi. Kariyerim açisindan ilk önce düsündüm. Fakat sonra is dostluga dönüstü. Biz Cem'le bir sarki olarak konustuk. Sonra gerçekten daha fazla is üretmek istedik. Bence çok basarili ve keyifli sarkilara imza attim. Cem Yilmaz da onayi verdi herbirine. Aslinda vaktimiz olsaydi tüm soundtrack'i yapacaktik. Bir dahaki Cem Yilmaz filmine insallah. Insanlar sunu bilsinler: Ben yeraltindan geldim, arada bir yerüstüne göz kirpip tekrar inime çekiliyorum. Sagopa Kajmer, her zaman yeraltinda mumu yakacak. Sevenlerim bunu zaten en iyi bilenlerdir.
- "Ben yeraltindan geldim" diyorsunuz. Röportaj için resim çektirmiyorsunuz ve yüzyüze konusmuyorsunuz. Sebep ise olayinizin "underground" olmasi. Ama Yeni Melek'te sahne aldiniz. Sizden önce ayni mekanda popçular da sahne aldi. Sizce burada bir çeliski yok mu?
Ben prensiplerim dogrultusunda hareket ediyorum. Insanlarin beni görebilmesi için, onlarla müzigimi ve hissettiklerimi paylasmak için konser veriyorum. Ve bu ayda yilda bir oluyor. Insanlar benim resmime bakmaktansa sarkilarimda anlattiklarimdan bir Sagopa resmi çikarsin, bu benim için en hayirlisi. Her ne kadar Türkiye'de rap konusunda en önemli islere imzasini atan kisi olsam da bu isin mutfaginda kalip yasantimda kendimle barisik ilerlemek istiyorum. Bu arada benden önce kimin sahneye çiktigi önemli degil. Ben çiktigimda her sey birden rap halini alir. Halk oraya benim için geldiyse istedigini alir. Çeliskiler, prensipsiz insanlara mahsustur. Ben hayatimda gördügüm en prensipli insanim. Ve emin olun çevremdeki herkes prensip sahibidir. Resimlerimi hayranlarimin çekmesi en güzeli.
- Kimlerle ortak çalismalar yapmak istersiniz? En çok rapçi "Slug" ile bir sarkida bulusmak isterdim. Bir de "Stoupe"un yaptigi bir müzige söz yazip rap yapmak isterdim.
- Su anda kimleri dinliyorsunuz?
Son aylarda sadece kendimi dinliyorum. Diger rap üreten arkadaslarima da saygim sonsuz fakat sadece kendimi dinleyip mutlu oluyorum su günlerde.
*********************KUTU************************
ÜNLÜ EDEN KÜFÜRLÜ SARKI
Sagopa Kajmer müzigi kadar yazdigi sözlerle de dikkatleri çekiyor. Pop müzik için yazdigi "S**tirin gidin" de bu sarkilardan biri. Içerdigi küfürler yüzünden kisa bir alinti yayinliyoruz.
Gerçek adim hiphop
Hiphop'un askerleri
S**tirin gidin popun piçleri
Tele televizyon ölü bir vizyon
Demisti dostum Erci E
Harbiden öyle
Teleköle
Köle olan herkesin cani cehenneme
Iki kasar bir klipte, abazalarin bayrami
**********************************************************
*************ARASPOT*****************
"Müzik, ülkemizde kim vurduya gitmis ve herkes olmayan bir endüstrinin kiçini düzeltmek için çabalamakta."
*******************************************
haftalık dergisi'nden aynen alıntıdır imla hatalarını bile düzeltmekle uğraşmadım neredeyse 20 senelik yazı zaten
bol'da yer alan içeriğin doğru veya güncel olduğu hiçbir şekilde iddia veya garanti edilmemektedir. burada okuduklarınız sizi dehşete düşürürse türkçe rap ansiklopedisine de göz atmayı deneyebilirsiniz. hukuka aykırı olabileceğini düşündüğünüz içerikler titizlikle incelenip gereği düşünülmektedir. sözlüğü reklamsız görüntülemek isterseniz üye girişi yapabilirsiniz. soğuk içiniz.